Miből készül a golflabda?
Milyen anyagból készítik a golflabdák belsejét, és mire szolgálnak a felszínen lévő mélyedések?
A golf történetének kezdetén a labdákat fából készítették. Ezek azonban nem szálltak túlságosan messzire. Később felmerült a gondolat, hogy mivel a madarak könnyeden repülnek, készüljön tollból a golflabda. Bőrzsákocskát töltöttek meg vizes lúdpihével, majd szorosan bevarrták, és fehérre festették.
Az elképzelés bevált, ez a labda már kétszer olyan messzire repült, mint a fagolyó, azonban elkészítése körülményes volt, és ha vizes lett, használhatatlanná vált.
Valamivel később a maláj sapodilla fa nedvét, a rágógumi ősének is tartott csikle nevű anyagot használták fel a golflabda elkészítéséhez. A nedvet felmelegítették, gömb alakúra formázták, majd hagyták kihűlni.
A modern golflabda többrétegű. Az 1930-as évektől kezdve használták a tömör gumi magra rátekercselt gumifonálból és ezt borító kemény zománcból készült labdákat.
Napjainkban a tekercselést már nem alkalmazzák, a golflabda magját elsősorban polibutadiénből készítik, ami egy kemény, gumiszerű anyag. Egyes labdatípusoknál ez a mag is kétrétegű, a polibutadién két különböző alakjából áll. A mag körül vékony ionomer műanyagréteg helyezkedik el. A labdát hőre keményedő poliuretán réteg fedi, melyet uretán alapú festékkel festenek be.
Gödröcskék
Mint a fentiekből is kiderült, a golflabdák esetében az elsődleges szempont, hogy minél messzebbre el lehessen ütni őket. Igen hosszú ideig az volt az általános vélekedés, hogy a tükörsima felszín biztosítja a legoptimálisabb repülési feltételeket. Idővel azonban a golfozók megtapasztalták, hogy a megnyomódott, kicsit deformált labdák nagyobb távolságokat tesznek meg. Így az 1930-as évektől kezdve már mélyedésekkel tarkított golflabdákat gyártanak világszerte.
Ennek fizikai háttere, hogy a labda röptét csökkentő légellenállás két tényezőből áll össze. Az egyik a súrlódás, amely az ellenállás kisebb hányadáért felel, a másik az úgynevezett szeparáció, azaz a levegőréteg szétválása a tárgy körül. Lamináris áramlású levegő esetében a szeparáció nagyobb mértékű, a repülő tárgy körül apró örvények keletkeznek, a légellenállás megnő, a tárgy sebessége csökken.
Turbulens áramlás esetén a szeparáció mértéke kisebb, így a légellenállás is kevésbé emelkedik. A golflabda apró mélyedéseiben turbulens áramlás keletkezik, létrejön a labda körül egy turbulens határréteg, a szeparáció kisebb mértékűvé válik, így a golflabda messzebbre száll.
|