Etikett
• • • • • • • • •
|
Meg kell gyzdni arrl, hogy ts vagy lendts eltt senki nem ll a kzelben s tstvolsgon bell nincs jtkos. Amg a jtkostrs t, senki sem mozoghat, beszlhet. Lass jtk esetn a kvetkez csoportot mindig el kell engedni. Bunkerbl trtn ts utn a homokot el kell gereblyzni. A kittt gyepdarabot vissza kell helyezni. A tskt, trolley-t a green szln kell hagyni. A greenen a puttvonal meghosszabbtsba ne lljunk. A greenen a labda ltal okozott lyukakat ki kell javtani. A zszlt a green elhagysa eltt vissza kell helyezni. |
•
•
|
Stroke Play: az a jtkos gyz, aki a meghatrozott krt vagy krket kevesebb tssel teljesti (ennek egyik formja a stableford). Ebben a jtkformban mindig be kell fejezni a szakaszt. Mach Play: szakaszokra jtsszk, a szakaszt az a jtkos nyeri, aki kevesebb tssel jtssza meg a lyukat. Ha mindkt fl azonos tssel jtssza meg a szakaszt, felezett szakaszrl beszlnk. A mrkzst az nyeri, aki tbb szakaszt nyer. Ebben a jtkformban „meg lehet adni” az ellenflnek egy szakaszt. |
• •
• •
• • • • •
|
Mindig meg kell jellni a labdt jtk eltt, hogy azonosthat legyen. Ha nem azonosthat, akkor elveszettnek minsl. Jtk eltt mindig meg kell szmolni az tket. Maximum 14 tt vihet magval a jtkos. Nem lehet tancsot elfogadni jtk kzben, kivve a caddie-tl vagy partnertl. Ugyanez rvnyes a tancsadsra is. Mindig felesleges kslekeds nlkl kell jtszani. A labdt mindig gy kell megjtszani, ahogy fekszik. Nem lehet a labda fekvsnek helyzetn, vagy a szndkolt bells illetve lendts terletn javtani. Nem lehet a labdt megrinteni, hacsak a szablyok ezt lehetv nem teszik. Idegen labdval val jtk esetn (kivve akadlybl) a bntets: SP- 2 ts bntets s a megfelel labdt kell tovbb jtszani MP- szakaszveszts. Vzakadlyban s bunkerban ts eltt nem szabad megrinteni a talajt. |
•
• • • • •
|
Az "elthely" a megjtszand szakasz kezdsi helye. A ngyszgletes terlet mlysgben kt thossznyi; elejt s oldalait a kt tee-jelz kls hatrai jellik ki. Egy labda akkor van elthelyen kvl, ha teljes terjedelmvel azon kvl fekszik. Az eltn bell kell tee-elni a labdt, de a jtkos llhat az elthelyen kvl. Bntets, ha a jtkos elthelyen kvl tee-el: SP- 2 ts s meg kell ismtelni az tst MP- nincs bntets, de az ellenfl krheti az ts megismtlst Ha bells kzben vletlenl leesik a labda a tee-rl, akkor nincs bntets, jra tee-elhet a labda. |
|
•
•
|
Az els eltn a kezds a kirs sorrendjben trtnik, a kvetkez eltn pedig mindig az elz szakaszon legsikeresebb versenyz az elsbbsg, azonos eredmny esetn az elz eltn rvnyes sorrend marad. A mr jtkban lv labdk kzl mindig a lyuktl legtvolabb lv labda kerl megjtszsra. |
•
• •
|
Vzakadly minden tengerrsz, foly, csatorna, vizesrok, patak vagy egyb nylt vzterlet, akkor is ha nem tartalmaz vizet. Srga karkkal jelzik, kivve az oldals vzakadlyt, melyeket piros kark jeleznek. Ha a labda a vzakadlyba kerl a jtkos jtszhatja a labdjt onnan ahol az fekszik, vagy egy bntetts (b.) felszmolsa mellett a kvetkez lehetsgek kzl vlaszthat:
|
• •
•
|
Megjtszhat egy msik labdt az elz ts helyhez legkzelebbi pontrl. A vzakadly mgtt tvolsgi korltozs nlkl droppolhat egy labdt gy, hogy az a pont, ahol az eredeti labda keresztezte a vzakadly szlt, a lyukat s a droppols helyt sszekt egyenesen legyen. Kizrlag oldals vzakadly (piros kar) esetn, a jtkos droppolhat egy labdt kt ttvolsgra, de nem kzelebb a lyukhoz, mint az a pont, ahol eredeti labdja keresztezte a vzakadly hatrt, vagy az a pont amely a vzakadly msik szln a lyuktl azonos tvolsgra tallhat. |
• • •
•
|
A greenen fekv labda megjells utn felemelhet s megtisztthat. A putt vonalat nem lehet megrinteni, kivve, ha laza akadlyt (falevl, homok, g stb) tvolt el a jtkos, vagy labdakrtert javt ki. A zszl kivehet, vagy a lyuk jelzsre kezelhet a jtkos kvnsga szerint. A greenen megttt labda nem tkzhet a zszlrdba, bntets: SP- 2 ts s onnan kell tovbb jtszani, ahol a labda fekszik MP- szakaszveszts Ha a jtkos greenen megttt labdjval eltall egy msik greenen lv labdt bntets: SP- 2 ts s onnan kell tovbb jtszani, ahol a labda fekszik MP- szakaszveszts |
8. Rendellenes talajviszonyok |
•
•
•
|
Ha tcsban, feljts alatt ll terleten (kk kar), vagy regi llat, hll, madr vjta lyukban fekszik a labda (kivve vzakadlyban), akkor a jtkos bntets nlkl lhet a knnyts lehetsgvel a kvetkezkppen: Attl a ponttl, ahol az akadlyoztats nem ll fenn s a labda eredeti helyhez a legkzelebb van, azonban nem kzelebb a lyukhoz, a jtkos droppolhat egy labdt egy tnyi tvolsgon bell. Ha a rendellenes talajviszony bunkerban van, akkor csak a bunkerban lehet bntets nlkl droppolni, a greenen pedig a labdt arra a pontra kell helyezni, ahol az akadlyoztats nem ll fenn. |
9. Elveszett, vagy plyahatron kvli labda (provizrikus labda) |
•
• • •
|
Ha egy labda vzakadlyon kvl elveszett vagy plyahatron kvlre kerl, a jtkos egy bntetts felszmolsa mellett az elz ts helyhez legkzelebbi pontrl thet egy msik labdt. Idnyers cljbl, a jtkos ideiglenesen jtszhat egy msik labdt az eredeti ts helyrl- ez a provizrikus labda. Elveszett labda keressre 5 perc ll a jtkosok rendelkezsre. A hatron kvli terletet fehr kar, nha kerts vagy fal jelli. |
• • •
|
Torlasz minden mestersgesen ellltott dolog, amit nem minstenek a plya szerves rsznek. Mozdthat torlasz: eltvolthat bntets nlkl Mozdthatatlan torlasz: kivve vzakadlyban, attl a ponttl, ahol az akadlyoztats nem ll fenn s nincs kzelebb a lyukhoz, egy tnyi tvolsgon bell lehet droppolni bntets nlkl. |
• •
|
A jtkos labdjt brhol jtszhatatlannak minstheti, kivve, ha vzakadlyban fekszik. Egy bntetts felszmolsa mellett a kvetkez lehetsgek kzl vlaszthat a jtkos: Jtszhat egy labdt az elz ts helyhez legkzelebbi pontrl. Kt ttvolsgon bell attl a ponttl, ahol a labda fekdt, de nem kzelebb a lyukhoz droppolhat egy labdt. Droppolhat egy labdt a labda eredeti helyt s a zszlt sszekt egyenes mentn tvolsgi korltozs nlkl, de nem kzelebb a zszlhoz. |
|